Καθόλη τη διάρκεια της ζωής σας ως οδηγός, υπάρχει ο κίνδυνος κάποια μέρα να έχετε άμεση εμπλοκή σε κάποιο ατύχημα ή να είσθε παρών σε αυτό. Και στις δύο περιπτώσεις οφείλετε να συμπεριφερθείτε ανάλογα με τις περιστάσεις .Ορισμένοι, μεταξύ των οδηγών, έχουν την αίσθηση του καθήκοντος ενώ άλλοι, που δεν έχουν αυτήν την αίσθηση, ενδέχεται να υποσθούν σοβαρές κυρώσεις κυρίως εάν: Η συμπεριφορά σε ατύχημα που εμπλέκεσθε. Σε περίπτωση άμεσης εμπλοκής σας σε ατύχημα, όταν υπάρχουν μόνον υλικές ζημιές, οφείλετε: Πρέπει να πάρετε τα παρακάτω στοιχεία από τον άλλον οδηγό: Επίσης θα πρέπει να κρατήσετε σημειώσεις για: Αν τύχει να έχετε μια φωτογραφική μηχανή μαζί σας, οι φωτογραφίες μπορεί να είναι χρήσιμες. Θα μπορούσατε επίσης να σχεδιάσετε ένα σχεδιάγραμμα, που να δείχνει τη διεύθυνση της πορείας των εμπλεκομένων οχημάτων, πιθανά ονόματα οδών, όρια ταχύτητας, ίχνη ολισθήσεως στο οδόστρωμα κλπ.Αν η ασφαλιστική σας εταιρεία πρόκειται να καλύψει όλη τη δαπάνη, τότε θα σας ζητήσουν να τους δώσετε όσο περισσότερες πληροφορίες μπορείτε για το συμβάν. Στοιχεία όπως οι καιρικές συνθήκες ή εάν κάποιο άλλο όχημα έδινε σήμα την κατάλληλη στιγμή, είναι όλα κρίσιμα για τον καθορισμό του αποτελέσματος της ασφαλιστικής έρευνας. Μην ξεχνάτε ότι υπάρχουν πολλοί ελαφρυντικοί παράγοντες για να σκεφθείτε και, ανεξάρτητα του πόσο ένοχος νοιώθετε προσωπικά για το ατύχημα, μπορεί στην πραγματικότητα να μην είσθε υπαίτιος. Ιδιαίτερη σημασία έχει να θυμάσθε ότι μπορεί, λόγω του ατυχήματος, να έχετε υποστεί κάποιο σοκ. Έτσι, ακόμα και αν δεν έχετε τραυματισθεί, σκεφθείτε να πάτε στο νοσοκομείο να σας εξετάσουν.Εάν ο άλλος οδηγός αρνείται να σας δώσει τα στοιχεία του, τότε καλέστε την Τροχαία ή την Αστυνομία. Οι αστυνομικοί θα φροντίσουν να γίνει η ανταλλαγή των στοιχείων και να επισημανθεί η περιοχή του ατυχήματος. Μπορεί να χρειασθεί να κάνετε μία δήλωση στην Αστυ-νομία, ώστε να καταγραφεί το περιστατικό. Δεν είναι αναγκαίο να κάνετε τη δήλωση αμέσως. Μπορεί να προτιμήσετε να τη συντάξετε με προσοχή και να την καταθέσετε στο Τμήμα αργότερα. Σε αυτή την περίπτωση κρατήστε ένα αντίγραφο και το αποδεικτικό της καταθέσεως. Η συμπεριφορά σε ατυχήματα άλλων. α) Πότε πρέπει να σταματήσετε σε περίπτωση ατυχήματος. Στις περιπτώσεις που ενώ οδηγείτε περνάτε από τον τόπο, όπου έχει σημειωθεί κάποιο ατύχημα και διαπιστώνετε ότι υπάρχει ήδη οργανωμένη βοήθεια είναι προτιμότερο να μην σταματήσετε. Σε αντίθετη περίπτωση, δηλαδή μόλις έχει συμβεί το ατύχημα, οφείλετε οπωσδήποτε να σταματήσετε και να προσφέρετε βοήθεια στα θύματα. Εάν δεν το κάνετε, μπορεί να κατηγορηθείτε για άρνηση παροχής βοήθειας σε άτομο που κινδυνεύει.Ευνόητο είναι ότι θα πρέπει να πλησιάσετε στο χώρο του ατυχήματος με μεγάλη προσοχή, ώστε να αποφύγετε την επιδείνωση της υφιστάμενης καταστάσεως και να μην διατρέξετε εσείς και οι οδηγοί των οχημάτων που σας ακολουθούν κίνδυνο από νέο ατύχημα ή από πυρκαγιά που βρίσκεται ακόμη εκτός ελέγχου. β) Η προστασία. Όταν είσθε παρών σε κάποιο ατύχημα, είναι ουσιαστικό να ενεργήσετε έτσι ώστε να αποφευχθεί η επιδείνωση των συνεπειών του. Για το λόγο αυτό, συμπληρώνοντας όσα ελέχθησαν στα προηγούμενα κεφάλαια αυτής της ενότητας, τονίζεται ότι θα πρέπει: Αν υπάρχει έλλειψη προειδοποιητικών τριγώνων σηματοδοτήσεως (ή για επί πλέον προφύλαξη) μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα φώτα έκτακτης ανάγκης (αλάρμ). Εάν είναι δυνατόν, πρέπει να τοποθετήσετε σε κάθε κατεύθυνση της κυκλοφορίας άτομα που να κάνουν σήμα για να επιβραδύνουν οι οδηγοί. Τη νύκτα, πρέπει να χρησιμοποιήσετε, αν έχετε, φακούς τσέπης. Φωτίστε τα οχήματα που ενεπλάκησαν στο ατύχημα με τη βοήθεια των φανών πορείας ενός άλλου οχήματος, σταθμευμένο στο ένα άκρο, κάθετα στο δρόμο.Στην προσπάθειά σας να προστατεύσετε την κυκλοφορία, αποφύγετε να μεταβάλετε την κατάσταση του χώρου του συμβάντος και μην εξαφανίσετε τα ίχνη, που θα επιτρέψουν να αποδοθούν οι ευθύνες στους υπαίτιους του ατυχήματος. γ) Πρώτες ενέργειες. Αφού έχετε σιγουρέψει την προσωπική σας ασφάλεια, πλησιάστε τους τραυματίες. Μην αρχίσε να ασχολείσθε με τον πρώτο που θα βρείτε μπροστά σας. Κατ αρχήν κάνετε μια γρήγορη επισκόπηση του χώρου ώστε να εντοπίσετε πόσοι υπάρχουν και πού βρίσκονται. Οι πληροφορίες που χρειάζεσθε σε πρώτη φάση είναι: Από τη στιγμή που υπάρχει μια γενική άποψη της καταστάσεως, οι προσπάθειες θα πρέπει να κατευθυνθούν προς δύο στόχους: Είναι προφανές πόσο σημαντικό είναι να υπάρχουν αρκετά χέρια βοήθειας για να μοιραστούν τις δουλειές. Εάν υπάρχει η αναγκαιότητα και η δυνατότητα, κάνετε σήμα σε διερχόμενους οδηγούς να σταματήσουν ή κινητοποιήστε παρευρισκόμενους. Το ιδανικό είναι να επωμισθεί ένας την ειδοποίηση των Αρχών, ενώ οι υπόλοιποι να μείνουν πίσω για τις Πρώτες Βοήθειες. Στην περίπτωση που ένας εκ των παρευρισκομένων είναι γιατρός, νοσηλευτής ή άτομο ειδικά εκπαιδευμένο για την παροχή Πρώτων Βοηθειών ακολουθήστε τις οδηγίες του και αποδεχθείτε τον ως συντονιστή δ) Ειδοποίηση. Σε περίπτωση ατυχήματος ο χρόνος είναι πολύτιμος. Πολλές φορές η σωτηρία μιας ανθρώπινης ζωής εξαρτάται από μερικά λεπτά. Σημάνετε συναγερμό όσο το δυνατό γρηγορότερα, εάν είναι δυνατόν με το τηλέφωνο, διαφορετικά μέσω κάποιου διερχόμενου οδηγού. Ο αριθμός που πρέπει να καλέσετε κατά προτεραιότητα είναι το 166, για το Κέντρο Αμεσης Βοήθειας , εάν υπάρχουν τραυματίες. Διαφορετικά καλέστε το 199 για την Πυροσβεστική Υπηρεσία ή το 100 για την Αστυνομία . Αυτοί οι αριθμοί ισχύουν για όλη την Ελλάδα. Στις πληροφορίες που θα δώσετε στις παραπάνω Υπηρεσίες προσπαθήστε να είσθε όσο το δυνατόν πιο ακριβείς και να αναφέρετε: Όσο πιο πλήρεις είναι οι πληροφορίες που θα δώσετε, τόσο γρηγορότερα θα φθάσουν οι Υπηρεσίες για την άμεση επέμβαση στον τόπο και μάλιστα καλύτερα εξοπλισμένες με τα αναγκαία. ε) Προσφορά βοήθειας. Η γνώση Πρώτων Βοηθειών, ακόμα και μικρή, μπορεί να σώσει τη ζωή κάποιου, υπό την προϋπόθεση ότι έχετε την αυτοπεποίθηση να την χρησιμοποιήσετε και έχετε επίγνωση των ορίων των γνώσεων και των δεξιοτήτων σας. Δεν μπορείτε, για παράδειγμα, να έχετε τις εξειδικευμένες γνώσεις του προσωπικού ενός ασθενοφόρου. Συχνά, το πιο σημαντικό πράγμα που μπορείτε να κάνετε είναι να καθησυχάσετε τους τραυματίες. Αλλά μπορεί να χρειασθεί να προσφέρετε περισσότερα. Υπάρχουν επίσης και κάποιες ενέργειες, που δεν πρέπει να κάνετε. - Τι δεν πρέπει να κάνετε ποτέ σε ένα ατύχημα. Σημειώσεις: 1. Αν κάποιος σοβαρός κίνδυνος απειλεί τον τραυματισμένο (όπως έκρηξη, πυρκαγιά, καθίζηση εδάφους, πνίξιμο, κίνδυνος πτώσεως σε γκρεμό) τότε μόνο μετακινήστε τον. Όμως και σε αυτήν την περίπτωση δεν πρέπει να τραβήξετε τον τραυματία από τα μέλη του. Αποφύγετε κάθε τράβηγμα της σπονδυλικής στήλης. Το σύνολο κεφάλι-αυχένας-κορμός πρέπει να αποτελεί άκαμπτο σύνολο. Ο κάθε τραυματίας αντιμετωπίζεται σαν να είχε κάταγμα σπονδυλικής στήλης, ακόμα και αν ισχυρίζεται ότι δεν πονά στη μέση, ότι μπορεί και κινεί τα άκρα του κλπ. Πολλοί παραπληγικοί και τετραπληγικοί θα είχαν σωθεί εάν δεν είχαν μεταφερθεί βιαστικά και απρόσεχτα από, κατά τα άλλα, καλοπροαίρετους συμπολίτες μας, χωρίς να υπήρχε καμιά απολύτως αναγκαιότητα για την οποιαδήποτε μετακίνηση. Πρέπει λοιπόν η μετακίνηση να γίνει με τον αυχένα και τη σπονδυλική στήλη σε ευθεία γραμμή. Αυτός είναι ο σκοπός, και οι παρακάτω συμβουλές αποσκοπούν στο να διευκολύνουν την επίτευξη του στόχου αυτού. Οποιαδήποτε ιδέα (π.χ. μια πλατιά σανίδα κλπ.) πρόκειται να εξυπηρετήσει το σκοπό αυτό είναι αποδεκτή, αρκεί να επιτευχθεί το αποτέλεσμα.Εάν κατά τη μεταφορά πρόκειται ο ασθενής να σηκωθεί στον αέρα, θα πρέπει να κινητοποιηθεί επαρκής αριθμός ατόμων για τη σταθεροποίηση όλων των μελών του τραυματία. Οι βοηθούντες μπορούν να πιάνουν τον ασθενή σφιχτά από τα ρούχα του (παντελόνι, μπλούζα κλπ.). Ένας οπωσδήποτε θα έχει τα χέρια του αποκλειστικά το κεφάλι του τραυματία και θα προσέχει ώστε να μην καμφθεί ο αυχένας. Προσοχή στους παχύσαρκους των οποίων η περιοχή της κοιλιάς είναι βαριά και η μέση έχει την τάση κατά τη μεταφορά να «σπάει» προς τα κάτω. Τις περιοχές αυτές να τις αναλαμβάνουν πολλά χέρια και οι πιο χειροδύναμοι.Ο συντονισμός πρέπει να γίνει με τρόπο ώστε ο τραυματίας να μεταφερθεί σαν ενιαία μονάδα (μονοκόμματα). Είναι σημαντικό ένας να αναλάβει το συντονισμό της ομάδας, και να δίνει το παράγγελμα για τη μετακίνηση.Ένας άλλος τρόπος μεταφοράς είναι με σύρσιμο από τα ρούχα, χωρίς να χάσει ο τραυματίας την επαφή του με το έδαφος. Απαιτεί λιγότερα άτομα και λιγότερη μυϊκή δύναμη. Ελάτε από τη μεριά του κεφαλιού, κρατήστε τον τραυματία από τα ρούχα και τραβήξτε τον μακριά από τον κίνδυνο, προς την κατεύθυνση της κεφαλής του. Το σύρσιμο έχει την ιδιότητα να ευθειάζει το σώμα από μόνο του. 2. Τοποθετήσετε τον τραυματισμένο σε πλάγια θέση ανάγκης (PLS). Πρέπει να είναι ξαπλωμένος στη μια πλευρά, το γόνατο να βρίσκεται πιο ψηλά και να είναι λυγισμένο ώστε να μην κυλήσει, το κεφάλι καλά στερεωμένο και το στόμα στραμμένο προς το έδαφος για να διευκολύνει ό,τι αποβάλλεται . - Τι θα πρέπει να κάνετε σε ένα ατύχημα. Ορισμένες ενέργειές σας, επιτρέπουν να παράσχετε αποτελεσματική βοήθεια στον τραυματισμένο, όπως: Εάν δεν αναπνέει πια καθόλου και γνωρίζετε τεχνητή αναπνοή, εφαρμόστε την μέχρι να έρθουν οι Πρώτες Βοήθειες. - Θυμηθείτε και τα παρακάτω: Η προειδοποιητική σήμανση σε περίπτωση βλάβης. Εάν το όχημά σας είναι ακινητοποιημένο στο οδόστρωμα, για παράδειγμα έπειτα από κάποια βλάβη ή κάποιο ατύχημα, αποτελεί επικίνδυνο εμπόδιο για την υπόλοιπη κυκλοφορία.Πρέπει να καταστήσετε το όχημά σας ορατό για την ασφάλεια των άλλων και τη δική σας.Για τον λόγο αυτό χρησιμοποιήστε υποχρεωτικά τουλάχιστον μια από τις δύο λειτουργίες: Σε περίπτωση επαρχιακής οδού, μόνη της η χρήση των αλάρμ είναι ανεπαρκής και απαιτείται, οπωσδήποτε, η τοποθέτηση του προειδοποιητικού τριγώνου σε επαρκή απόσταση από το ακινητοποιημένο όχημα.Κάθε φορά που χρησιμοποιείτε το προειδοποιητικό τρίγωνο πρέπει να το τοποθετείτε πίσω από το όχημά σας τουλάχιστον στα: 20 m, αν βρίσκεστε σε κατοικημένες περιοχές. 50 m, αν βρίσκεστε εκτός κατοικημένων περιοχών και εάν το όχημά σας έχει ακινητοποιηθεί στην έξοδο μιας στροφής, προ της εισόδου στη στροφή αυτή . 100 m, αν βρίσκεστε σε αυτοκινητόδρομους ή σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας. Αν το όχημά σας βρίσκεται σε μια κατάσταση εξαιρετικά επικίνδυνη επειδή δεν γίνεται ορατό παρά μόνο την τελευταία στιγμή και δεν έχετε το τρίγωνο, είναι απαραίτητο να το επισημάνετε με άλλον τρόπο. Για παράδειγμα εσείς οι ίδιοι ή κάποιο άλλο άτομο πρέπει να κάνετε σήμα στα οχήματα, φροντίζοντας να μην εκτεθείτε σε κίνδυνο. Η πέδηση (φρενάρισμα). α) Αμεση ανάγκη. Σε ορισμένες καταστάσεις μπορεί να αναγκασθείτε να πραγματοποιήσετε κάποιο φρενάρισμα ανάγκης, δηλαδή κάποιο φρενάρισμα που ούτε το είχατε προβλέψει ούτε προετοιμάσει.Πρόκειται για την περίπτωση κατά την οποία ανακύπτει ξαφνικά κάποιο εμπόδιο στην πορεία σας και δεν έχετε την δυνατότητα να το αποφύγετε.Για να αντιδράσετε σωστά σε περίπτωση πεδήσεως άμεσης ανάγκης, είναι αναγκαίο να πραγματοποιήσετε κάποιες κατάλληλες πρακτικές ασκήσεις με τον εκπαιδευτή σας. Οφείλετε ήδη από τώρα να γνωρίζετε τις βασικές αρχές, που θα εφαρμόσετε σε αυτήν την περίπτωση: Εάν το όχημά σας είναι εξοπλισμένο με σύστημα αντιμπλοκαρίσματος ABS (Antilock Braking System) δεν χρειάζεται να ασχοληθείτε με το μπλοκάρισμα των τροχών. Το σύστημα ΑΒS το αντιμετωπίζει για σας. Οι υπόλοιπες αρχές εξακολουθούν να ισχύουν. β) Βλάβη στη λειτουργία των φρένων. Αυτό το συμβάν είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο αλλά ευτυχώς συμβαίνει σπανίως σε κάποιο σωστά συντηρημένο όχημα. Επί πλέον, οι νέοι τύποι οχημάτων είναι εξοπλισμένοι με διπλό κύκλωμα πεδήσεως και προειδοποιητικές ενδείξεις στον πίνακα οργάνων σε περίπτωση βλάβης.Όπως για το φρενάρισμα άμεσης ανάγκης, έτσι και στην περίπτωση αυτή υπάρχουν ορισμένες βασικές αρχές που πρέπει να εφαρμόσετε αν συμβεί κάτι τέτοιο: Ελευθερώνοντας το οδόστρωμα. Εάν σας έχει παρουσιασθεί βλάβη ενώ είσθε στο δρόμο, είναι άμεση ανάγκη να ελευθερώσετε το οδόστρωμα από το όχημά σας ( επικίνδυνο σταυροδρόμι κλπ.). Συχνά είναι αδύνατο να σπρώξετε το όχημά σας στην άκρη, λόγω του βάρους, της πιέσεως του χρόνου για επείγουσα απελευθέρωση του δρόμου κλπ. Σε αυτήν την περίπτωση μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τον ηλεκτρικό εκκινητή (μίζα) της μηχανής, ενεργώντας ως εξής: Η πυρκαγιά. Κάποιο όχημα μπορεί να πάρει φωτιά τόσο κατά την κυκλοφορία όσο και σε στάση, έπειτα από κάποιο ηλεκτρικό βραχυκύκλωμα. Επίσης, ένα τσιγάρο μπορεί να είναι αιτία πυρκαγιάς. Για να σβήσετε τη φωτιά ενός οχήματος, πρέπει: Μην χρησιμοποιείτε νερό για φωτιά που προέρχεται από το ηλεκτρικό κύκλωμα ή από καύσιμα. Είναι αναποτελεσματικό. Εάν δεν καταφέρετε να ελέγξετε γρήγορα την πυρκαγιά, μην κινδυνεύετε ανώφελα. Απομακρυνθείτε από το όχημα και εκκενώστε αμέσως τον γύρω χώρο. Η συμπεριφορά σε ατύχημα
Γενικά.